Thursday, April 21, 2011

Apa Itu Homeopathy?

Apa Itu Homeopathy?

Terdapat bermacam jenis sistem perubatan di dunia ini . Namun hakikatnya adalah satu iaitu untuk menyembuhkan penyakit. Setiap penyakit ada ubatnya melainkan maut yang telah ditentukan Tuhan.

Sistem Perubatan di dunia ini umumnya terbahagi kepada tiga kumpulan.

Berlandaskan saintifik yang dihasilkan dari penyelidikan .

Berlandaskan tradisi dan pengamatan pengalaman lalu.

Berlandaskan serapah jampi .Ini terbahagi kepada dua, pertama mengikut syariat Islam ,dan kedua dilakukan secara pemujaan.

Salah satu sistem rawatan perubatan alternatif, yang berlandaskan saintifik adalah Rawatan Homeopathy.

Homeopathy berasal dari perkataan Yunani (Greek) iaitu homoios dan pathos. Makna dalam bahasa Latin iaitu serupa dan penyakit .Sementara di dalam bahasa Inggeris, dieja sebagai Homoeopathy. Homeo ertinya seperti, serupa, seiras, seraksi. Pathy dari perkataan Pathos ertinya sakit atau penyakit,

Maksud Homeopathy sebenarnya ialah cara perubatan yang seraksi atau cara mengubat pesakit dengan mengunakan ubat yang berkhasiat serupa dengan semboyan atau simpton pesakit. Di dalam bahasa Melayu diteja sebagai Homeopati .Disini saya menggunakan perkataan Homoeopathy kerana ejaan ini agak universal.

Homeopathy merupakan satu sistem perubatan yang mempunyai falsafah yang teguh dengan bermotifkan kaedah Serupa iaitu mengubati pesakit dengan ubat yang serupa semboyan atau simpton pesakit itu.Dengan kata lain , bila sesuatu ubat digunakan kepada orang yang sihat ia akan menyebabkan beberapa jenis sakit dan penyakit , maka ubat yang demikian itu akan digunakan untuk menyembuhkan sesuatu penyakit atau sakit yang serupa .” Kaedah ini dikenali sebagai Law of Similars bermaksud Hukum Keserupaan atau Undang-undang Seraksi

Cogan kata kaedah ini disebutkan dalam bahasa Latin sebagai: “Similia- Similibus-Curentur “. Ertinya: ‘Serupa dengan serupa boleh menyembuhkan atau dalam bahasa Inggeris sebagai “ Like cures like “ bererti (Penawar) yang serupa menyembuhkan (penyakit yang mempunyai simptom sakit) yang serupa.Kaedah Similimum diertikan keserupaan atau “serupa dalam hampir setiap aspek digunakan .

info_________________________________________________________________________

“Hahnemann called his new medicine homoeopathy, a word taken from Greek homeos meaning ‘similar’, and pathos meaning ‘suffering’. Thus, homoeopathy means ‘to treat with something that produces an effect similar to the suffering’. (Vithoulkas, G., Medicine of the New Man, 1989: ms.16)

No comments:

Post a Comment